Sen i odporność idą w parze

W czasie pandemii koronawirusa odporność na zakażenia nabiera szczególnego znaczenia. Cztery filary zdrowia i sprawnie działającego układu immunologicznego to: regularna aktywność fizyczna, zdrowa i zbilansowana dieta, redukcja stresu i odpowiednio długi sen.

Jak dbać o sen w czasie pandemii?

Trudności z zasypianiem, wybudzenia w nocy, sen nie dający wypoczynku. Coraz więcej osób skarży się na pogorszenie snu w ostatnich tygodniach. Przyczynami są z jednej strony przeżywany stres i niepewność związane ze zdrowotnymi i ekonomicznymi aspektami pandemii koronowirusa, a z drugiej strony izolacja.

Czy istnieje idealna długość snu?

Ile należy spać, aby się wyspać i zachować zdrowie? Wszyscy wiemy, że sen to zdrowie, więc może trzeba spać jak najwięcej? Normy długości snu dla osób dorosłych wynoszą 7-9 godzin, a dla osób po 65 r.ż. – 7-8 godzin. Już w latach 60. XX wieku stwierdzono zależność między długością snu a wskaźnikiem umieralności. W USA …

Czy można wierzyć aplikacjom mierzącym sen?

Coraz więcej osób korzysta z aplikacji na telefon mierzących sen. Rośnie liczba osób samodzielnie diagnozujących u siebie nieprawidłowy sen na podstawie wskazań z czujników snu. To zjawisko zostało już nawet nazwane. Ortosomnia, od słów „ortho” – „prawidłowy” oraz „somnus” – sen, oznacza nadmierne skupianie się a wręcz obsesję na punkcie danych z czujników w poszukiwaniu …

Bezsenna Polka

Już jest lutowy „Twój Styl”, a w nim raport „Bezsenna Polka” i wywiad na temat snu i bezsenności. Zapraszam do lektury „Niewyspanych”.

Audycja radiowa

Posłuchaj audycji w radiowej Dwójce w cyklu „Rachunek myśli” pt.: „Sen – cenny dar czy strata czasu?”

Upały a sen

Wiele osób skarży się na pogorszenie snu w czasie upałów. Dlaczego tak się dzieje?