URLOP

W dniach 11-18.07.2020 gabinet SEN-MED jest nieczynny. W tym czasie przebywam na urlopie. Proszę o kontakt od poniedziałku 20.07.2020.

Jak dbać o sen w czasie pandemii?

Aktywność fizyczna Trudności z zasypianiem, wybudzenia w nocy, sen nie dający wypoczynku. Coraz więcej osób skarży się na pogorszenie snu w ostatnich tygodniach. Przyczynami są z jednej strony przeżywany stres i niepewność związane ze zdrowotnymi i ekonomicznymi aspektami pandemii koronowirusa, a z drugiej strony izolacja.

Czy istnieje idealna długość snu?

Ile należy spać, aby się wyspać i zachować zdrowie? Wszyscy wiemy, że sen to zdrowie, więc może trzeba spać jak najwięcej? Normy długości snu dla osób dorosłych wynoszą 7-9 godzin, a dla osób po 65 r.ż. – 7-8 godzin. Już w latach 60. XX wieku stwierdzono zależność między długością snu a wskaźnikiem umieralności. W USA …

Czy można wierzyć aplikacjom mierzącym sen?

Coraz więcej osób korzysta z aplikacji na telefon mierzących sen. Rośnie liczba osób samodzielnie diagnozujących u siebie nieprawidłowy sen na podstawie wskazań z czujników snu. To zjawisko zostało już nawet nazwane. Ortosomnia, od słów „ortho” – „prawidłowy” oraz „somnus” – sen, oznacza nadmierne skupianie się a wręcz obsesję na punkcie danych z czujników w poszukiwaniu …

Bezsenna Polka

Już jest lutowy „Twój Styl”, a w nim raport „Bezsenna Polka” i wywiad na temat snu i bezsenności. Zapraszam do lektury „Niewyspanych”.

Audycja radiowa

Posłuchaj audycji w radiowej Dwójce w cyklu „Rachunek myśli” pt.: „Sen – cenny dar czy strata czasu?” Razem z dr Małgorzatą Fornal-Pawłowską odpowiadałyśmy na różne pytania o śnie. Zapraszam do słuchania. https://www.polskieradio.pl/8/5534/Artykul/2369976,Sen-cenny-dar-czy-strata-czasu

Upały a sen

Wiele osób skarży się na pogorszenie snu w czasie upałów. Dlaczego tak się dzieje?

Już czas na sen

Kwietniowy numer czasopisma Psychologia w Praktyce w całości poświęcony jest zagadnieniom związanym ze snem. Zapraszam do lektury artykułu na temat długości snu. W artykule starałam się odpowiedzieć na pytania ile powinniśmy spać oraz czy nam, jako społeczeństwu się to udaje. https://psychologiawpraktyce.pl/artykul/juz-czas-na-sen

Jak działają leki nasenne?

Polecam artykuł o działaniu leków nasennych – fragment książki prof. Matthew Walker’a. Książka pt. „Dlaczego śpimy. Odkrywanie potęgi snu i marzeń sennych.” kilka dni temu wreszcie ukazała się w polskim tłumaczeniu!

Krótki sen a miażdżyca

Wyniki kolejnego badania potwierdzają jak ważny dla naszego zdrowia jest sen. Przebadano 3974 pracowników banków w Hiszpanii. Uczestnicy badania byli w średnim wieku i nie cierpieli na żadne choroby serca.